پنج شنبه ٠٢ اسفند ١٣٩٧
دانشجوى موفق كسى است كه خوب درس بخواند، خوب تهذيب اخلاق بكند و خوب ورزش بكند.(مقام معظم رهبری) ................................................................ اكنون دانشگاه به تلاش براى پيشرفت علمى و رشد فكرى و نورانيت معنوى روزافزون بيش از هميشه نيازمند است. (مقام معظم رهبری)
منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 19113
 بازدید امروز : 846
 کل بازدید : 4021331
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
 زمان بازدید : 0.5469
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
اخبار > کم خونی (فقر آهن)


   نسخه چاپي    ارسال به دوست
 
    کم خونی (فقر آهن)
  

کم خونی (فقر آهن)

کم خونی فقر آهن با کاهش هموگلوبین خون و کوچک شدن اندازه گلبولها همراه است.

آهن در ساختمان هموگلوبین و میوگلوبین شرکت دارد و گلوبین ها در انتقال اکسیزن نقش اساسی دارند پس با کمبود آهن، انتقال اکسیژن در بدن دچار مشکل می شود خانم ها به میزان روزانه 15 میلی گرم و آقایان 10 میلی گرم آهن نیازمندند.

مصرف ناکافی آهن اغلب در کودکان، نوجوانان، خانم ها بخصوص در سنین باروری(سنینی که خانم ها قاعده می شوند و قابلیت بارور شدن دارند)و ایام بارداری رایج است که با تغذیه صحیح و مصرف قرصهای آهن برطرف می شود.

علائم کم خونی، فقر آهن

   -1خستگی و کاهش توانائی ورزش

 -2 رنگ پریدگی 

                                                      

 -3 بی اشتهائی

 -4 شکاف و fissure در کنار دهان

  -5 ریزش مو

منابع غذائی حاوی آهن 2 دسته اند

 -1 منابع گیاهی: 2 تا 10% آهن آنها از طریق روده جذب شده و جذب آن وابسته به حضور ویتامین c است.

 -2 منابع حیوانی:10 تا 35%  آهن آنها از طریق روده جذب می شود.

موادحاوی آهن از منابع گیاهی

 -1 حبوبات بخصوص عدس، نخود، لوبیا

 -2  میوه خشک نظیر انجیر

 -3 سبزیجات دارای برگ سبز تیره بخصوص جعفری، اسفناج و شاهی


مواد اصلی آهن از منابع حیوانی

 -1 تخم مرغ

  -2 انواع گوشتها بخصوص گوشت قرمز و حتی انواع قرمز رنگ گوشت مرغ

  -3 جگر، دل و قلوه

 


  •   ویتامین c جذب آهن را تا 3 برابر افزایش می دهد.
  •   مصرف هم زمان آهن با مواد لبنی، جذب آهن را کاهش می دهد.
  •   مصرف چای و قهوه بلافاصله پس از صرف غذاهای حاوی آهن، جذب آهن را کاهش می دهد.

اصلاح و بهبود شیوه زندگی در جلوگیری و درمان کم خونی

  -1 مواد حاوی آهن گیاهی و جانوری را به مقدار مناسب مصرف نمائید.

 -2 همراه مواد حاوی آهن گیاهی، مواد حاوی ویتامین c نظیر جعفری، فلفل دلمه ای، لیمو ترش و گوجه مصرف کنید.


 -3 سعی کنید همراه مواد حاوی آهن بالا، لبنیات مصرف نکنید، مثلاً اسفناج را با ماست و غذاهایی نظیر دل، جگر و قلوه و گوشتهای قرمز را با ماست یا دوغ مصرف نکنید.

 -4  همراه با غذا بلافاصله پس از صرف غذا، چای یا قهوه ننوشید و مصرف آنها را به حداقل یک ساعت پس از صرف غذا موکول نمائید.

کم خونی مگالوبلاستیک

   این نوع کم خونی اغلب از کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک ناشی می شود و در آن گلبول های قرمز بزرگ تر از حد عادی می گردند ،در حالیکه در کم خونی فقر آهن ،گلبول های قرمز کوچک تر از اندازه طبیعی می شوند

منابع اصلی ویتامین  B12 و اسید فولیک

منابع اصلی ویتامین  B12 

این ویتامین ها در غذا های گیاهی وجود دارند.

1- گوشتها به خصوص ماهیچه ها

2- جگر و قلوه

3-  تخم مرغ

4- لبنیات

منابع اصلی اسید فولیک

1- سبزیجات دارای برگ سبز تیره

 -2 فرآورده های گندم کامل نظیر نان سبوس دار و سفید

 -3میوه ها

 -3آجيل ها

  • خرید و مصرف جعفری به دلیل وجود مقدار زیاد آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین c موجود در آن توصیه می شود.

                                                                                  برگرفته از سایت  behkamclinic.com

 

کم خونی فقر آهن


گروه خبری :بيماري هاي شايع جمعه ٨ دی ١٣٩١ ساعت :١١:١٥ تعداد نمایش:3638 کد خبر : ١٥٠١

 
 





تمامي حقوق مادي و معنوي براي معاونت دانشجویی دانشگاه سمنان محفوظ است.
.Copyright  © 2019 Semnan University  stu.semnan.ac.ir  All rights reserved